Google Tag Manager

Google Tag Manager

Google Partner Med Google Tag Manager får du kontroll på spårning och analys av din webbplats. Synlighet har lång erfarenhet och hjälper dig rätt på vägen.

Google Tag Manager (GTM) är ett gratis program som gör det enklare att lägga till script på din webbplats. Du behöver script för att analysera vad kunderna och användarna gör på din webbplats. Synlighet jobbar dagligen med Google Tag Manager och webbanalys för våra kunder.

Kort om Google Tag Manager

Vill du veta mer om vad kunderna gör på din webbplats, som vilka sidor de besöker, vilka produkter de ser på, vad de läser och var de väljer att lämna webbplatsen? Allt detta kan du få reda på genom script eller spårningskoder. Det finns många script som lagrar data om olika händelser på webbplatsen och med Google Tag Manager kan du enkelt ha en översikt.

När GTM är på plats, kan du enkelt lägga in re-marketing script, spårningskoder och liknande, utan att du måste vänta på att leverantören av webbplatsen har tid.

Google Tag Manager erbjuder många fördelar, men detta är något av ljuspunkterna:

  • Med Google Tag Manager kan du snabbt och enkelt lägga till och uppdatera script och taggar på din webbplats för till exempel spårning av försäljning, händelser eller övergivna varukorgar.
  • Allt hanteras från användargränssnittet i Google Tag Manager, istället för att redigera i webbplatsen källkod.
  • Detta reducerar fel, eliminerar behovet för att ta in webbutvecklare, och det gör också att du snabbt och enkelt kan lägga in script och taggar på din webbplats. Du undgår då också att gå miste om viktig kunskap om dina potentiella kunder och användare.

Innan Google Tag Manager fanns på marknaden var man tvungen att implementera script direkt i webbplatsen källkod, som ofta var en komplicerad process som kunde ställa till med konflikter mellan olika script och taggar. Med Google Tag Manager kan ansvariga personer logga in och installera script med ett enkelt knapptryck – helt på egen hand.

Läs mer om Google Analytics och webbanalys här.

Är du rädd för att ställa till det på webbplatsen?

Du behöver inte bekymra dig för det. GTM har en behändig versionskontroll som gör det enkelt att rulla tillbaka tidigare versioner om det skulle skapa några problem. Då kan du enkelt gå tillbaka om något fel skulle uppstå efter att du lagt till ett nytt script i Google Tag Manager.

Synlighets team för webbanalys jobbar med Google Tag Manager varje dag. De kan hjälpa dig att komma igång med GTM, eller bara hantera konfigurationen.

Ta kontakt med oss idag om du behöver hjälp med Google Tag Manager.